Kahdeksas päivä Oy on yksi kiinteistönvälitysalan suurimmista yrityksistä Suomessa ja yksi alan markkinajohtajista pääkaupunkiseudulla. Teemme vuosittain keskimäärin 2000 asuntokauppaa ja palveluksessamme on noin 100 kiinteistönvälityksen rautaista ammattilaista.

3H+K on Kahdeksas päivän julkaisema lehti asiakkailleen, jonka sisältöjä voit lukea myös verkossa. 3H+K on lehti paremmasta arjesta ja helpommasta asumisesta. Lehti antaa inspiraatiota, ajatuksia ja ideoita aktiivisille kaupunkilaisille. Se ottaa kantaa asumiseen liittyviin taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin teemoihin, kannustaa vaikuttamiseen, parantaa kaupunkien yhteisöllisyyttä ja edistää hyvää naapuruutta.Jos haluat lehden kotiisi voit tilata sen helposti tästä

Viime kesänä avattu Kehärata mahdollistaa raideyhteyden lentokentälle, mutta se ei juurikaan helpota Vantaan julkista liikennettä. Länsimetron rakentaminen sen sijaan elävöittää merkittävästi Espoota ja kasvattaa pääkaupunkia rannan suuntaisesti Olarista Sipoonkorpeen. Jokaisen uuden metroaseman viereen rakennetaan satojen miljoonien eurojen edestä tornitaloja, joihin tulee asuntoja, ostoskeskuksia ja toimitiloja. Vantaallekin suunnitellaan viihdekeskuksia ja marketteja, mutta niihin on kuljettava autolla. Samaan aikaan tiedetään, että vain alle puolet pääkaupunkiseudun 18-vuotiaista aikoo ajaa ajokortin. 

Metro ei ole vain liikenneratkaisu, se on myös taitavaa politiikkaa. Espoo on Helsinkiä poliittisesti lähempänä kuin Vantaa, ja pääkaupunkina Helsingillä on naapureitaan isommat muskelit valtion rahoista ja asukkaista kilpailemiseen. Nyt valtio on satsannut valtavasti Länsimetroon, eikä meillä ole enää vastaavia rahoja Vantaan joukkoliikenteen elvyttämiseen. 

Riitelyyn ja aluepeliin ei ole kuitenkaan varaa, sillä häviäjiä ovat aina kuntalaiset. Liikenteeseen vahvasti satsaava Espookin joutuu säästämään homekoulujen korjaamisessa. Mielestäni kolmen kunnan ei kannata kilpailla samoista veronmaksajista ylläpitääkseen palvelutasonsa. Kinaamisen sijaan energia pitäisi kohdistaa yhteistyön ja kuntapalveluiden kehittämiseen. 

Miksei Helsinkiä, Espoota ja Vantaata sitten yhdistetä? Vantaa argumentoi yhdistämistä vastaan sanomalla, että sen palvelut huononisivat. Mutta käsittääkseni ne huononevat joka tapauksessa, jos Espoo ja Helsinki houkuttelevat veronmaksajia enemmän ja voittavat kilpailun asukkaista.  Ja miten käy silloin Vantaalle? Toivon totisesti, ettei Leppilampi joudu sammuttamaan valoja lähtiessään.

Jussi Karppinen

Kirjoittaja on Kahdeksas päivä Oy:n toimitusjohtaja, josta tulee elokuussa ahkerampi metronkäyttäjä.

Tätä katsoneet katsoivat myös näitä

Kahdeksas päivä myy asuntosi!
Blogikirjoitus
Taakse jääköön tavarakaaos
3H+K Artikkeli
Kahdeksas päivä selvisi saneerauksesta
Blogikirjoitus
Ota yhteyttä

Jätä yhteydenottopyyntö!

Oletko myymässä tai ostamassa asuntoa? Autamme Sinua mielellämme.

Ota yhteyttä