Kahdeksas päivä Oy on yksi kiinteistönvälitysalan suurimmista yrityksistä Suomessa ja yksi alan markkinajohtajista pääkaupunkiseudulla. Teemme vuosittain keskimäärin 2000 asuntokauppaa ja palveluksessamme on noin 100 kiinteistönvälityksen rautaista ammattilaista.

3H+K on Kahdeksas päivän julkaisema lehti asiakkailleen, jonka sisältöjä voit lukea myös verkossa. 3H+K on lehti paremmasta arjesta ja helpommasta asumisesta. Lehti antaa inspiraatiota, ajatuksia ja ideoita aktiivisille kaupunkilaisille. Se ottaa kantaa asumiseen liittyviin taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin teemoihin, kannustaa vaikuttamiseen, parantaa kaupunkien yhteisöllisyyttä ja edistää hyvää naapuruutta.Jos haluat lehden kotiisi voit tilata sen helposti tästä

Pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti hankki 50-luvun lopulla muovikoneen, joka sijoitettiin edesmenneen Pella-hevosen pilttuuseen. Koneella ryhdyttiin valmistamaan muun muassa heijastimia. Vuonna 1960 T:mi Talousmuovin toiminta oli laajentunut niin, että lehmätkin oli tilanpuutteessa myytävä.

Heijastimen raaka-aine on kuivaa polystreeniraetta. Kuuma, sula polystreeni ruiskutetaan paineella muottiin ja jäähdytetään. Naarmuuntuneen tai kuluneen heijastimen voi kierrättää energiajätteen keräykseen. Heijastin kiinnitetään pakkauksen mukana tulevalla metalliketjulla ja klipsillä. Aikoinaan kiinnittämiseen käytettiin kalastajanlankaa ja hakaneulaa.

Klassisen lumikideheijastimen mallinsi tuotesuunnittelija Kalervo Suomela vuonna 1972. Patentti meni -kuitenkin yrityksen omistajan, Arvin pojan, Taisto Lehden nimiin. Heijastinmuotti tehdään kuusijakoisista prismaelementeistä. Koska lumi- ja jääkiteet ovat kuusijakoisia ja luonnostaan valoa heijastavia, valikoitui lumikide ensimmäisen sarjatuotetun heijastimen malliksi

Nykyään jalankulkijaheijastimia valmistetaan 20 muodossa ja 10 värissä eli tuotannossa on 200 erilaista heijastinta. Niitä myydään muutama miljoona vuodessa, 35 maahan. Heijastimen on oltava tiivis, ettei prismoihin pääse kosteutta heikentämään sen heijastavuutta. Robotti ottaa heijastimenpuolikkaat muotista ja siirtää ne ultraäänihitsauslaitteeseen yhteenliitettäviksi. Kone siirtää heijastimet edelleen jälkikäsittelyyn, esimerkiksi painettaviksi. Heijastimien pakkaaminen vaatii myös käsityötä.

Nykyään pankkien ja vakuutusyhtiöiden logojen muotoiset promootioheijastimet ovat harvinaisia, sillä muotin valmistus maksaa kymmeniätuhansia euroja. Sen sijaan suositaan huomattavasti edullisempaa logon painamista.

Arvi Lehden perustama T:mi Talousmuovi (Talmu) aloitti 1958 autojen heijastimien valmistuksen. 60-luvun puolivälissä Lehti keksi liimata kaksi suorakaiteen muotoista polkupyörän heijastinta yhteen ja lisätä siihen reiällisen korvan hakaneulan kiinnittämistä varten.

Suomalainen teko 

  • Jalankulkijaheijastimet olivat vain yksi Talmun tuotteista, tosin merkittävä, sillä niitä valmistettiin noin 50 miljoonaa kappaletta. 
  • Talja (nykyinen Liikenneturva) ja Liikkuva poliisi sekä Ruotsin vastaavat viranomaiset kampanjoivat 70-luvulla aktiivisesti heijastimenkäytön puolesta.
  • ”Sukumme oli imarreltu, kun tasavallan presidentiksi 2012 valittu Sauli Niinistö mainitsi vaalikampanjassaan heijastimen yhdeksi suomalaiseksi teoksi”, kertoo Talmun pitkäaikainen toimitusjohtaja ja omistaja Taisto Lehti.
  • Vuonna 2006 Talmun heijastinliiketoiminta myytiin Coreplast Laitila Oy:lle, jonka toimitusjohtaja Mikko Toivonen jatkaa ylpeänä suomalaisen menestystuotteen luotsaamista: "Onhan se edullinen henkivakuutus Pohjolan pimeässä."

Tätä katsoneet katsoivat myös näitä

Kahdeksas päivä myy asuntosi!
Blogikirjoitus
Unkarilaisilla mausteilla
3H+K Artikkeli
Kolme huonetta ja taiteilija
3H+K Artikkeli
Ota yhteyttä

Jätä yhteydenottopyyntö!

Oletko myymässä tai ostamassa asuntoa? Autamme Sinua mielellämme.

Ota yhteyttä