Kahdeksas päivä Oy on yksi kiinteistönvälitysalan suurimmista yrityksistä Suomessa ja yksi alan markkinajohtajista pääkaupunkiseudulla. Teemme vuosittain keskimäärin 2000 asuntokauppaa ja palveluksessamme on noin 100 kiinteistönvälityksen rautaista ammattilaista.

3H+K on Kahdeksas päivän julkaisema lehti asiakkailleen, jonka sisältöjä voit lukea myös verkossa. 3H+K on lehti paremmasta arjesta ja helpommasta asumisesta. Lehti antaa inspiraatiota, ajatuksia ja ideoita aktiivisille kaupunkilaisille. Se ottaa kantaa asumiseen liittyviin taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin teemoihin, kannustaa vaikuttamiseen, parantaa kaupunkien yhteisöllisyyttä ja edistää hyvää naapuruutta.Jos haluat lehden kotiisi voit tilata sen helposti tästä

Opiskeluaikana lumouduin Risto Suomen työstä, jossa oli kaksi jänistä ja aurinko. Koska budjettini ei riittänyt työn ostamiseen, kävin viikoittain katsomassa sitä galleriassa. Taulun nähtyäni matka kotiin tai luennolle oli aina astetta kevyempi. En vieläkään osaa sanoa, mikä työssä hurmasi. Samat elementit tuskin olisivat olleet yhtä vaikuttavia jossain toisessa maalauksessa. Taiteen kokeminen on etsimistä aistien varassa. Teoksia katsoessa silmä hakee joukosta miellyttäviä värejä, muotoja ja aiheita, jotain mikä sykähdyttää.

Vuosia myöhemmin seison Helsingin Taiteilijaseuran Taidelainaamon kellarissa. Rikhardinkadun kirjaston alakerrassa koettavaksi rävähtää kerralla taiteen koko kirjo: erivärisiä, -kokoisia ja -näköisiä teoksia sikin sokin ja päällekkäin. Taidelainaamo on ilmeinen vastakohta valkoisille gallerioille, joissa ilmavasti ja harkiten ripustetut teokset muodostavat yhden selkeän kokonaisuuden. Taidelainaamovastaava Eeva Muonan mukaan lainaamon epäsovinnainen runsaus helpottaa teosten löytämistä ja hankkimista. On jännittävää huomata, milloin jokin työ puhuttelee niin, ettei se katoa mielestä silmät suljettuinakaan.

Teollisuustaiteen liitto Ornamon teettämän taiteen markkinatutkimuksen mukaan suomalaiset haluaisivat enemmän taidetta koteihinsa, mutta kokevat sen ostamisen vaikeaksi. Muonan mukaan monet vierastavat gallerioita, eivätkä osaa kuvitella niissä katsomiaan teoksia oman arkensa keskelle.

Tätä dilemmaa taidelainaamot ja galleriat pyrkivät lievittämään tarjoamalla asiantuntemusta asiakkaidensa käyttöön. Helsingin Taiteilijaseuran jäsenten teoksia välittävän Taidelainaamon valikoimissa on runsaat 6 000 teosta. Niiden katselussa auttaa uusi, supersuosittu hakukone, jolla valikoimaa voi selata hinnan, tyylin tai väriskaalan mukaan. Moni aloittaakin esikarsinnan netissä ja suuntaa sitten lainaamoon mukanaan lista teoksista, joita mahdollisesti haluaisi sovittaa kotona. Taidelainaamon idea on, että teoksen voi vuokrata 20–200 eurolla kuussa ja ostaa myöhemmin omaksi vaikka korottomalla osamaksulla. Maalausten hinnat liikkuvat 500 ja 3 000 euron välillä. Kehystettyä grafiikkaa saa omakseen alle tonnilla ja pieniä vedoksia jo muutamalla kympillä. Vuosittain lainaamosta vuokrataan 900 teosta, joista vain kymmenen prosenttia palautuu lainaamoon. Valtaosa asiakkaista tekee ostopäätöksen muutaman kuukauden sisällä.

Muonan asiakkaisiin kuuluu kaikenikäisiä, nuorista lapsiperheisiin ja eläkeläisiin. Yleensä taidetta etsitään tiettyyn tilaan, kuten sohvan tai ruokailuhuoneen pöydän yläpuolelle. Ammattilaisen tehtävä on kartoittaa asiakkaan makua ja tarjota sopivia vaihtoehtoja.

”Yleensä lähden liikkeelle värimaailmasta ja siitä, olisiko työ mieluummin abstrakti vai esittävä. Kun löydämme muutaman referenssin, mieleeni tulee yleensä useampikin taiteilija, joiden töitä voin ehdottaa asiakkaalleni”, Muona kertoo. 

Mikä saa ihmisen ihastumaan tiettyyn teokseen, on ammattilaisillekin mysteeri. 

”On varsin tavallista, että ihminen sanoo haluavansa mustavalkoista grafiikkaa, mutta lähtee kotiin suuri värikäs maalaus kainalossaan.”

On varsin tavallista, että ihminen sanoo haluavansa mustavalkoista grafiikkaa, mutta lähtee kotiin suuri värikäs maalaus kainalossaan.

Taidevalinnoissaan suomalaiset suosivat ensisijaisesti maalaustaidetta. Sittemmin omaankin kotiini on valikoitunut joukko maalauksia, jotka vuosien myötä käyvät yhä tärkeämmiksi. Pari kertaa olen etsinyt netistä Suomen jänistaulua. Olisi kiinnostavaa nähdä, herättääkö se yhä samoja tunteita. Taiteesta voi tankata energiaa tai hakea sielulle harmoniaa ja rauhaa hektisen päivän päätteeksi. Koska taiteen terapeuttinen merkitys on kiistämätön, hankitaan sitä usein tietyn elämäntilanteen innoittamana.

”Taiteen kokeminen on aina arvaamatonta. On olemassa hento mahdollisuus, että kokemuksesta syntyy match, jossa katsoja samastuu juuri taiteilijan ilmaisemaan tunteeseen”, sanoo kuvataiteilija Ilona Valkonen.

Hänen mukaansa taiteilijan tehtävä on kuvata inhimillisen elämän havaintoja, jotka ovat luonteeltaan universaaleja. 

”Maalaus on tapa siirtää ja säilöä tuota kokemusta, elämän silminnäkijähavaintoja, mahdollisimman tarkasti.” 

Useita näyttelyitä pitänyt Valkonen tunnetaan sekä käsitteellisistä installaatioistaan että perinteisemmistä maalauksistaan, joissa hän kuvaa esimerkiksi tilallisuuden kokemusta. Hänen mukaansa taiteella on tärkeä tehtävä myös ihmisen henkilökohtaisen historian kuvittajana.

”Kauneuden lisäksi ihmisiä kiinnostavat rajut työt. Moni haluaa rankkaa aihetta käsittelevän työn muistoksi entisestä elämänvaiheestaan. Työ voi säilöä ajanjaksoon liittyviä tunteita ja muistuttaa, että siitäkin minä selvisin.”

Kotona Valkonen haastaa kokeilemaan rohkeasti erilaisia tapoja töiden ripustamiseen. Maalauksen ei aina pidä olla valkoisella seinällä, vaan se voi näyttää hyvältä myös värikkään kukkatapetin päällä. Valkonen esimerkiksi säilyttää Jasmin Anoschkinin L. Onervasta muotoilemaa keramiikkaveistosta baarikaapissa, jossa työn hulvaton tunnelma ilahduttaa aina kaapinoven avatessa. 

Taiteilijan mukaan on tyypillistä, että kun päätös työn ostamisesta syntyy tunteella, ihmisellä on tarve perustella sitä järkiperäisesti. Taide on Valkosen mukaan muutenkin kummallinen sijoituskohde, koska sen kokemisen arvo on ennen kaikkea henkilökohtainen. Sen arvonnousua tai -laskua on vaikea ennustaa. Esimerkkinä hän kertoo, kuinka Suomen merkittävimpiin kansallistaiteilijoihin kuuluva Helene Schjerfbeck maksoi aikoinaan halko-tilauksia maalauksillaan, jotka sitten kaunistivat vuosia tuusulalaisia ulkohuusseja. Nyt Schjerfbeckin maalausten hinnat asettuvat 10 000 euron ja 1,5 miljoonan euron välille. Kallein myytiin vuonna 2008 Sothebysin huutokaupassa 3,9 miljoonalla eurolla. 

Taiteella on tärkeä tehtävä myös ihmisen henkilökohtaisen historian kuvittajana.

Kun tietty työ tai taiteilija kiinnostaa yli muiden, Valkonen kehottaa ottamaan taiteilijaan yhteyttä ja kysymään mahdollisuutta vierailla tämän työhuoneella. Monet taiteilijat antavat töitä myös kotiin sovitettaviksi. ARTag Gallerya pyörittävä galleristi Veikko Halmetoja aloittaa usein työn etsimisen asiakkaalleen vierailemalla tämän kotona. Hänen mukaansa ihmisten on vaikea arvioida teosten kokoa, ja siksi isoon tilaan ostetaan usein pieniä teoksia, vaikka yksi suuri täyttäisi tilan näyttävämmin. Halmetoja edustaa erityisesti nuoria kotimaisia taiteilijoita, jotka kiinnostavat monia myös sijoitusmielessä. Koska suomalaisen nykytaiteen taso on korkea, työt tarjoavat hyvän hinta-laatusuhteen, ja taiteilijan uran edetessä niiden arvo saattaa myös nousta merkittävästi. 

Isompaa hankintaa miettiessä Halmetoja kehottaa tutkimaan taiteilijan suunnitelmia: kuinka aktiivinen taiteilija on, onko häneltä tulossa suuria näyttelyitä, onko hänen töitään ostettu tunnettujen museoiden kokoelmiin? Samalla galleristi kuitenkin muistuttaa, että arvonnousu harvoin tapahtuu hetkessä. Siksi tärkein sääntö taiteen ostamisessa on hankkia teoksia, joista itse oikeasti pitää. Halmetoja kasvoi mänttäläisessä taidekodissa ja työskenteli jo lapsena Mäntän kuvataideviikoilla, myöhemmin kesätapahtuman toiminnanjohtajanakin. Vanhemmat kannustivat uralle taiteen parissa, ja noin vuosi sitten avautunut galleria on luonnollinen jatkumo pitkälle kriitikonuralle. Asiakkaidensa kautta Halmetoja kuitenkin tietää, ettei suhde taiteeseen ole valtaosalle suomalaisista yhtä läheinen. 

”Suomalaiskodeista puuttuu usein taiteen ostamisen perinne, eikä nykytaiteen tuntemusta juuri painoteta koulussakaan. Monen asiakkaani epävarmuus johtuu siitä, että he ovat taiteen ostajina ensimmäistä sukupolvea.”

Lapsiperheiden sekä ”kulttuuri- ja taidekenttää kannattelevien” eläkeläispariskuntien lisäksi ARTagin asiakaskuntaan kuuluu yhä enemmän nuoria miehiä, jotka haluavat sisustaa kotiaan kansainvälisiä asiakastapaamisia varten. He näkevät taiteen kuuluvan kotiinsa yhtä lailla kun Artekin design-kalusteiden, mutta eivät tiedä sen ostamisesta mitään. Halmetojan mukaan taiteenostajan ei tarvitse välttämättä olla kiinnostunut taiteesta harrastuksena.

”Ei ihmisen tarvitse kiertää viikonloppuja näyttelyissä vain siksi, että hän haluaa ostaa kotiinsa muutaman teoksen. Kuvataiteesta pitäisi muutenkin pystyä puhumaan kuten elokuvista. Voi hyvin sanoa, että pidän työstä muuten, mutten tykkää keskellä olevasta punaisesta.”

Halmetojasta on antoisaa, että galleristina hän pääsee työskentelemään sekä taiteilijoiden että taiteen ostajien kanssa. 

”Asiakkaiden auttaminen taidevalinnoissa on todella palkitsevaa. Kun oikea työ löytyy, ihmisen silmiin syttyy valo.”

Sitä kohti on hyvä kulkea. 

Taiteen kokeminen on aina arvaamatonta.

8 x TAIDEHANKINTA

Kysyimme 3H+K -lehden haastateltavilta ja tekijöiltä heidän vaikuttavimmista taidehankinnoistaan.

Michaela von Wendt, toimitusjohtaja, Helsinki

”Lahjaksi saamani grafiikkateos esittää yksinäistä karhua tutustumassa luontoon. Erilaiset harmaan sävyt ovat hienossa tasapainossa, ja teos huokuu rauhaa ja harmoniaa.”

Jussi Karppinen, päätoimittaja, Espoo

”Ostin konttorimme seinälle kuvataiteilija Kirsi Pitkäsen kierrätysmateriaaleista tekemän rappukäytävän osoitetaulun. Kerran eräs nuori välittäjä järjesti hauskuuksissaan kirjaimet uuteen uskoon ja hajotti niistä kaksi. Edellytin, että hän etsii tilalle käytetyt, jotta teoksen henki säilyy.”

Anne te Velde-Luoma, professional organizer, Amsterdam

”Emme ole ripustaneet olohuoneemme seinille mitään sen jälkeen, kun kolme vuotta sitten maalasimme ne. Tyhjät valkoiset seinät tuntuvat ihanan rauhallisilta.”

Jukka Nortio, toimittaja, Helsinki

”Paula Noposen maanläheinen ja hienoisen mystinen keramiikkataide kiehtoo minua. Viimeksi kotiin lennähtivät nutuiset pikkupöllöt.”

Joanna Sinclair, toimittaja, Helsinki

”Toissakesänä tutustuimme Toscanassa lähiseudun taiteilijoiden töihin ja puhuimme mahdollisuudesta talvehtia maassa, jossa meri ei jäädy. Pierluigi Boldrinin öljyvärimaalaus kiteytti unelmamme tärkeimmät elementit. Siitä tuli unelmien toteuttamisen sinetti.”

Iina Thieulon, toimituspäällikkö, Helsinki

”Ihailen Sini Anttila-Rodriguezin unenomaisia maalauksia, joissa sekoittuvat hämmästyttävällä tavalla kauneus, kantaaottavuus ja huumori. Valtavankokoinen Bird wall 3 ei jättänyt rauhaan, ennen kuin olin saanut sen pienen asuntoni seinälle. Ensimmäisen taidehankintani jälkeen tunsin itseni aikuiseksi.”

Marjo Saarela, graafinen suunnittelija, Helsinki

”Huutokaupasta ostamani pienehkö öljyvärimaalaus on kasvokuva hymyilevästä romanitytöstä, jolla on palava tupakka suussaan. Lähempi tarkastelu osoittaa, että tupakka on todennäköisesti maalattu kuvaan jälkikäteen. Tämä tekee maalauksesta todella hienon. Joku on parannellut sitä anarkistisella otteella!”

Bryan Saragosa, valokuvaaja, Helsinki

”Työskentelin kalifornialaisessa palvelutalossa, jonka seinällä roikkui kaksi Andy Warholin teoksia muistuttavaa työtä. Kerroin talonmiehelle, että jos he koskaan haluavat myydä teokset, ostaisin ne. Yllätyksekseni sain ne 80 dollarilla. Myöhemmin teokset paljastuivat aidoiksi ja myin ne. Rahoilla ostin muun muassa ensimmäisen kamerani.”

Tätä katsoneet katsoivat myös näitä

Verosuunnittelu on jokaisen oikeus
3H+K Artikkeli
Peruna-chorizo-omeletti
3H+K Artikkeli
Isän ja pojan nuijahommat
3H+K Artikkeli
Ota yhteyttä

Jätä yhteydenottopyyntö!

Oletko myymässä tai ostamassa asuntoa? Autamme Sinua mielellämme.

Ota yhteyttä