Kahdeksas päivä Oy on yksi kiinteistönvälitysalan suurimmista yrityksistä Suomessa ja yksi alan markkinajohtajista pääkaupunkiseudulla. Teemme vuosittain keskimäärin 2000 asuntokauppaa ja palveluksessamme on noin 100 kiinteistönvälityksen rautaista ammattilaista.

3H+K on Kahdeksas päivän julkaisema lehti asiakkailleen, jonka sisältöjä voit lukea myös verkossa. 3H+K on lehti paremmasta arjesta ja helpommasta asumisesta. Lehti antaa inspiraatiota, ajatuksia ja ideoita aktiivisille kaupunkilaisille. Se ottaa kantaa asumiseen liittyviin taloudellisiin ja yhteiskunnallisiin teemoihin, kannustaa vaikuttamiseen, parantaa kaupunkien yhteisöllisyyttä ja edistää hyvää naapuruutta.Jos haluat lehden kotiisi voit tilata sen helposti tästä

"Muutokset ovat pääosin myönteisiä, myös niillä alueilla, jotka eivät ulotu ihan radanvarteen. Erityisesti poikittaisliikenne mullistuu.

Raidehankkeet lisäävät myös alueiden elinkaarikestävyyttä. Elinkaarikestävyys tarkoittaa alueen sopeutumista muuttuviin tarpeisiin ja säilymistä hyvänä asuinympäristönä.

Voi olla huono homma, että suora yhteys Olarista Helsingin keskustaan loppuu. En silti usko, että asuntojen hinnat laskevat siellä Länsimetron takia. Olarin ja esimerkiksi Laajasalon asuinalueiden ongelma ei ole niinkään liikenne, vaan asuntojen kunto. Olarissa vähän yli puolet ja Laajasalossa 60 prosenttia asunnoista on rakennettu 1960–80-luvuilla. Ne vaativat peruskorjausta, mikä laskee hintoja. Tuon aikakauden asuntojen osuus on Espoossa ja Helsingissä paljon pienempi, keskimäärin 30 prosenttia.

Väitän, että liikenneratkaisut Helsingin seudulla ovat parantaneet alueiden elinkaarikestävyyttä, ja ne voivat hillitä myös alueellista eriytymistä eli segregaatiota. Kun Länsimetrolla pääsee Kontulasta töihin Espoon keskukseen, Kontulan arvostus nousee. Entisten katvealueiden suosio kasvaa.

Elinkaarikestävyydestä on se hyöty, että kun alueilla asuu monenlaista väkeä, ihmiset sietävät helpommin erilaisuutta. Nyt ratojen varsista on tullut ehkä liikaa halvan asumisen keskittymiä. Parempituloiset muuttavat sieltä pois. Uusien rataväylien asuntorakentamisella olisi hyvä muuttaa tätä kehitystä. 

Raidehankkeet muokkaavat rakentamista Helsingin seudulla. Esikaupunkialueet ovat ikään kuin satelliitteja, kantakaupungin ja lähiöiden väliin on päässyt syntymään tyhjä tila. Nyt tälle alueelle on mahdollista rakentaa niin, että asukkaille tärkeä Keskuspuisto säilyy. Pääkaupunkiseudun vetovoima ja asuntojen tarjonta kasvavat varmasti, sillä tulijoita on, kunhan heillä on varaa asua täällä.” 

Tätä katsoneet katsoivat myös näitä

Ekosisustajan Helsinki
3H+K Artikkeli
Miksi saksalainen haluaa Suomen kiinteistömarkkinoille
Blogikirjoitus
Sundsbergin Solaris uudiskohde myynnissä!
Blogikirjoitus
Ota yhteyttä

Jätä yhteydenottopyyntö!

Oletko myymässä tai ostamassa asuntoa? Autamme Sinua mielellämme.

Ota yhteyttä