Mutta kuten kuuluista nyrkkeilijä sanoi, jokaisella on suunnitelma, kunnes tulee tauluun.  Muutosjohtamisemme meni pieleen emmekä saaneet koko johtoa tiimiytettyä  uuden toimintamallin taakse. Menetimme ensimmäisen toimintavuoden aikana 40% välittäjistämme ja liikevaihtomme sukelsi, mutta kulumme olivat  brändiuudistuksen takia korkeat. Yhtälö ei toiminutkaan niin kuin piti emmekä kyenneet tekemään tarvittavia korjausliikkeitä tarpeeksi nopeasti. 29. toukokuuta 2018 painoimme oma-aloitteisesti Reset-nappia eli Kahdeksas päivä haki yrityssaneerausta. Reilu kuukausi myöhemmin 5. heinäkuuta oikeus hyväksyi hakemuksemme.

Tilanne oli omistajille ja henkilökunnalle karmea, mutta tämä oli silti vasta se helppo vaihe. Yli 70% yrityssaneerausta hakevista yrityksistä pääsee saneeraukseen, mutta vain puolet näistä selviää siitä elävänä.  19. maaliskuuta 2019 oikeus vahvisti saneerausohjelmamme, jota oli puoltanut 70% velkojista, ja totesi yrityssaneerauksen päättyneeksi.

Kulurakenne, kulttuuri ja markkinointi uusiksi

Tunnelma talossa on nyt huojentunut, nöyrä ja vakaa. Asiakkaiden suuntaan saneeraus ei näkynyt muuten kuin ehkä toimipisteidemme vähenemisenä ja markkinointimme muutoksina, mutta sisäisesti nämä olivat todella rajut 10 kuukautta.

Mitä me teimme? Miten me teimme? Ja miten se vaikutti meihin?

Kymmenessä kuukaudessa kolme asiaa muuttui, pakon edessä, täysin: kulurakenne, kulttuuri ja markkinointi.

Yrityssaneeraukseen eli velkasaneeraukseen joudutaan sen takia, että kulujen taso on kestämätön suhteessa sisään tulevaan rahaan ja siksi ensimmäinen asia on leikata menoja saneerauksen suomin erikoisvaltuuksin niin syvältä kuin mahdollista. Kyseenalaistimme kaiken: muutimme kolmesta konttorista yhteen, siirryimme yli miljoonasta paperitulosteesta lähes paperittomaan toimistoon, kyseenalaistimme joka ikisen kulumme ja lopulta päädyimme 1,3 miljoonaa kevyempään kulurakenteeseen kuin aikaisemmin.

Kulttuurin muutos oli ehkä raskaan retken palkitsevin asia. Päätimme, että liikeideaa ei kyseenalaisteta, mutta kaikki sitä palvelevat prosessit kyllä, ja hiljalleen kannattavuustietoisuus nousi aivan uudelle tasolle. Henkilökunta löysi jatkuvasti uusia keinoja säästää ja tehdä asioita älykkäämmin. Lopulta esimerkiksi vain yhteen toimipisteeseen päätyminen oli henkilöstön toivomus – ja kun päätös oli tehty ja toteutettu, se itse asiassa vahvisti vuorovaikutusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lopulta radikaalein kulttuuriin vaikuttava päätös oli täydellinen läpinäkyvyys: joka ikinen luku ja tieto oli jokaisen henkilökunnan jäsenen saatavilla.

Pakon edessä paremmaksi kohtaamaan tulevaisuus

Joskus pakon edessä tulee myös rakennettu kyvykkyyksiä, jotka kantavat pitkälle kriisin tuolle puolen. Näin uskon meille käyneen markkinoinnissa. Markkinointiviestintä on välitysliikkeessä henkilöstökulujen jälkeen suurin menoerä ja siksi se jyrsitään saneerauksessa ensimmäisenä. Ilman sitä meitä ei kuitenkaan ole. Siirsimme koko budjettimme viestintään omalla sivustollamme, kohteiden markkinointiin somessa ja analytiikkaan. Tänään osaamme kohdentaa asuntojen mainokset Facebookissa ja valita otsikot ja kuvat datapohjaisemmin kuin kukaan muu alalla. Tämäkin artikkeli on SEO optimoitu analytiikan perusteella. Sivuillamme käy miljoona ihmistä vuodessa ja näistä 70% tutkii välittämiämme kohteita. Olemme myös ottaneet isoja askelia tekoälyn hyödyntämisessä.

Kun yrityssaneeraus on nyt ohi ja katsomme peiliin, näemme Kahdeksannen päivän, joka vältti konkurssin, joka on edelleen yksi pääkaupunkiseudun johtavista välittäjistä, joka onnistui säilyttämään 90 työpaikkaa ja on kiirastulen karaisemana tehokkaampi kuin koskaan ennen. Kokemus teki meistä nöyriä, mutta entistä määrätietoisempia.

Ala tulee muuttumaan lähiaikoina rajusti: digitalisaatio ja digimarkkinointi etenevät, siirrymme sähköisiin asunto-osakkeisiin, asuntolainojen haku siirtyy verkkoon,  kulurakenteet menevät kaikilla uusiksi ja yritysjärjestelyjä nähdään. Pakon edessä saatoimme jopa saada pienen etumatkan. Tänään esimerkiksi käytämme enemmän rahaa some-mainontaan kuin toimitilojemme vuokriin, vielä vuosi sitten asia oli päinvastoin. Se on hyvä meille ja se on hyvä asiakkaalle.

Jussi Karppinen
toimitusjohtaja, LKV

Ota yhteyttä

Kahdeksas päivä Oy
Metsänneidonkuja 12, 02130 Espoo
info@kahdeksas.fi
Lähetä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä pikimmiten

Tätä katsoneet katsoivat myös näitä

Kahdeksas päivä myy asuntosi!
Blogikirjoitus
Miten kulutamme sähköä viisaammin?
3H+K Artikkeli
Taakse jääköön tavarakaaos
3H+K Artikkeli